Bunga Berguguran

Thursday, December 30, 2010

KUIH PUTERI AYU


Kuih ni adalah salah satu kuih kegemaran saya. Fobia nak buat kuih ni sebab penah buat sekali tapi tak menjadi. Masa tu tengah excited buatlah satu adunan. Ingat dapat makan sepuas-puasnya tapi hampa hasilnya mengecewakan. Hinggalah suatu hari sewaktu saya berkunjung ke rumah hanamemories.blogspot.com . Tengok betapa cantiknya kuih dia, teruja nak mencuba semula. Resepi asal dari mama kastam tioman@myresipi. Saya pun buat 1/2 adunan je. Sebab nak test market dulu. Alhamdulilah berjaya jugak akhirnya buat kuih ni. Tapi takde lah secantik sifu2 lain buat. Lagipun kelapa parut biasa je yang ada kat rumah. Nak ke kedai malas pulak rasanya. So layan je la. Walaupun kuih saya tak cantik tapi rasanya memang sedap. Kena je dengan tekak saya. Tq mamakastam dan hana. Lain kali pasti ku buat lagi.



Bahan-bahan
  • 4 cawan tepung gandum
  • 1 1/2 cawan gula caster
  • 3 biji telor
  • 1 1/2 cawan santan ( di ambil dari 1 paket ( 50 gm )santan segera +1 1/2 cwn air ) -
  • 1 sudu makan ovelette
  • 1 sudu makan baking powder
  • 1 sudu teh pewarna hijau
   Inti kelapa
  • 1 biji kelapa parut putih sahaja
  • 2 sudu teh garam
  • 1 sudu makan tepung ubi
Cara-cara
  1. Ayak tepung bersama baking powder, ketepikan.
  2. Putar telor + gula sehingga betul2 kembang.
  3. Masukkan ovelette dan pewarna hijau, putar lagi sehingga sebati.
  4. Masukkan tepong sedikit demi sedikit berselangseli dengan santan sehingga habis.
  5. Inti kelapa- satukan semua bahan, gaul sehingga rata.
  6. Sapu acuan dengan minyak, ambil sedikit inti kelapa, tekan2 dalam acuan tadi, tuang adunan. Kukus selama 5 minit.


** Saya telah blenderkan 5 helai daun pandan ke dalam santan sebab saya sangat suka dengan aroma pandan. Saya juga tidak letak pewarna hijau sebab dah habis. Tu yang pucat je nampaknya.

No comments: