Bunga Berguguran

Monday, January 24, 2011

PIZZA

 
Sebelum Masak

 Dah masak

Buat pizza ni semalam. Topping dia ikut stok yng ada kat rumah je. Resepi dari k fida@myresipi. Kali ni saya tak ikut 100% resepi sebab ikut stok tepung yang ada. Saya campurkan tepung roti, tepung superfine dan tepung gandum. Tapi kuantiti tak ingat sebab main timbang je. Resepi asal kat bawah ni. Alhamdulilah menjadi dan anak2 pun suka.

ROTI - DOH ASAS
Sumber: K.Fida@myresipi


 Bahan-bahan:
  • 600 g tepung roti ( 5 cawan rata) {saya campur 3 jenis tepung}
  • 120 g gula halus (1/2 cawan rata) {saya letak 50gm je}
  • 1 sk rata garam
  • 2 sb susu tepung (opt) {saya tak letak}
  • 5 sk rata yis segera (contoh-Mauripan)
  • 1 biji telur
  • 250 ml air
  • 60 g mentega - lembut (2 sb penuh) - {saya guna majerin sebab takde mentega}

Cara-cara

  1. Satukan semua bahan2 di dlm mixer dan putar hingga doh tk melekat pd mangkuk mixer.
  2. Perap selama 45 min atau berganda saiznya.
  3. Canai doh bahagikan kepada beberapa bahagian dan bentukkan.Atau timbang 50g setiap satu.Isi inti manis seperti kelapa manis,kaya,kcg merah dll.
  4. Boleh juga dibubuh perasa pd doh seperti koko dan isi inti potongan choc. atau kismis dll...dan susun doh dan jarakkan di atas dulang pembakar.
  5. Perap lagi selama 45 min atau berganda saiznya.
  6. Bakar di dlm oven yg telah dipanaskan dulu pd suhu 180C selama 10-15 min.
  7. Siap untuk dihidangkan, utk sarapan atau minum petang.

 
Untuk Topping saya letak sosej ayam. Goreng sekejap. Bila sejuk tabur atas pizza yang dah naik.. Paipkan sos cili dan mayonis. Bakar hingga masak.

No comments: