Bunga Berguguran

Wednesday, December 25, 2013

VANILLA MUFFIN

Blueberry Vanilla Muffin

Assalamualaikum.....

Hari ni cuti umum sempena perayaan Krismas. Dapatlah berehat sikit hari tak kerja ni. Boleh la nak mengupdate blog ni seadanya.

Buat muffin ni semalam untuk sarapan anak-anak. Alhamdulilah sedap. Resepi asal saya ambil dari internet. Tapi oleh kerana dah banyak sangat bahan dan kuantiti yang saya tokok tambah maka di sini saya hanya masukkan resepi yang telah saya ubah suai tu je. Takut nanti dikata memandai-mandai pula kan. Ok jomlah layan resepi dan gambar yang tak seberapanya ini ye. Almaklumlah guna kamera handphone je....

Layan........




Bahan-bahan:

4 Cawan Tepung Kek
2 Camca Teh Baking Powder
1 Tin Susu Cair
3 Biji Telur Ayam
1 Camt Esen Vanilla
250 Mentega
Inti Blueberry Secukupnya
Mangkuk Kertas (Kalau jenis macam saya dlm 30)

1.     Ayak Tepung dan Baking Powder. Ketepikan

2.     Pukul Mentega dan Gula Hingga Kembang. Masukkan Telur Sebiji 
        Demi Sebiji Sambil dipukul Gebu.

3.     Masukkan Esen Vanilla. Kacau Sebati.

4.     Masukkan Adunan Tepung Berselang Seli Dengan Susu Cair. 
        Mulakan Dengan Tepung dan Diakhiri Dengan Tepung juga.

5.     Panaskan Oven Mengikut Kesesuaian Oven Masing-masing. 
        Masukkan Sedikit Adunan Di Dalam Cawan Kertas. 
        Bubuh Inti Blueberry. Masukkan Lagi Adunan Hingga 
        Hampir Memenuhi Acuan.



6.     Bakar Hingga Masak. Selamat Mencuba!

No comments: